יעוץ עסקי לעסקים

אחד התחומים שצוברים פופולאריות רבה בעשור האחרון הוא זה של ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים בכל הארץ. על מה מדובר – במאמר הבא.

עסקים קטנים ובינוניים בישראל ידועים ככאלו אשר נושאים במרבית הנטל של שוק העסקים בישראל כאשר עלויות העובדים, המיסים הגבוהים והסביבה התחרותית השוררת במדינה מקשה על שרידותם של רבים מעסקים אלו.
בשנים האחרונות צוברת פופולאריות האופציה של שכירת אנשי מקצוע המעניקים שירות של ייעוץ עסקי לעסקים שכאלו.
מהו ייעוץ עסקי?
ייעוץ עסקי לעסקים קטנים ובינוניים מבוצע לרוב על ידי בעל מקצוע בתחומי הכלכלה ו\או העסקים בעל ניסיון של שנים בניהול חברות ועסקים שונים או בעל ניסיון של ייעוץ ועבודה לצד עסקים מענפים שונים לאורך השנים. הייעוץ נעשה במקביל לעבודה השוטפת של העסק ולא על חשבון בעלי מקצוע אחרים בו, אלא לשם ליווי של העסק "מהצד" ואבחון מחלקות ופעילויות שונות של העסק בעין אובייקטיבית תוך כדי מציאת אופציות לשיפור הנקודות החלשות בו.
מה המטרה בייעוץ עסקי?
המטרה בייעוץ עסקי לעסקים היא שונה מעסק לעסק. לעתים מדובר באבחון עסקי בלבד, לעתים באבחון והצעות ייעול לפתרון בעיות שניתגלו ולעתים מדובר בליווי של העסק לאורך הטיפול באותן בעיות לאורך פרק זמן ממושך.
בין המטרות השונות של ייעוץ עסקי לעסקים ניתן למנות את:
  • שיפור תזרים המזומנים של העסק על ידי הפחתת עלויות או הלוואות מדינה
  • שיפור מערך המכירות של העסק
  • רענון מערך הפרסום והשיווק בעסק
  • שיפור תהליכי ייצור בעסק להגדלת התפוקה
  • מיקוד העסק במוצרים\שירותים ספציפיים על חשבון כאלו שיבוטלו
  • רענון של שדרת הניהול בעסק ואף שינוי מבנה הניהול
כיצד מתנהל ייעוץ עסקי?
ראשית יש לשכור יועץ עסקי שמתאים לעבודה לאחר בדיקת כמה יועצים אפשריים. חשובה כימיה טובה בין בעלי העסק ובין היועץ שיישכר לביצוע העבודה. על בעל העסק חשוב גם להיות פתוח רעיונית לדיעות חיצוניות ולא להיות בבחינת "יודע כל" על העסק שלו או על הענף בו העסק פעיל.
יש לאפשר ליועץ גישה מלאה לכל פעילות העסק, ליווי תהליכי העבודה, מעבר על ניירת פיננסית של העסק ואף ניהול מפגשים של היועץ עם רואה החשבון, סוכנות הביטוח ושדרת הניהול של העסק על מנת לאבחן אותו לעומק ולגבש את כל הרעיונות שיעזרו לו להתרענן ולשרוד בשדה העסקים הישראלי.